fredag 19 februari 2010

Resa mot bättre vetande

Passade idag på att, via telefon, beställa en ny sjunkklump av Lars Terkildsen som driver Fiskeshopen i Mörrum. Lars är en minst sagt kunnig laxfiskare och det är alltid lika inspirerande att tala med honom.

Men något märkligt inträffade under vårt telefonsamtal; trots att fokus var på min kommande resa till Dee, så pratade vi plötsligt om att fiska i Skottland på hösten, om Argentina och även om Kola. Plötsligt var det dessa resor jag började tänka på och drömma om.

Jag står inför en drömresa men istället drömmer jag på resor jag inte står inför. Blir jag någonsin nöjd? Eller är det bara så att detta är en av de magiska aspekterna av laxfiske? Att det alltid finns nya ställen att drömma om och när man förverkligat ett mål, finns det alltid massor med nya mål? Jag hopppas givetvis att det är så och inte bara att jag blivit bortskämd. Det är nämligen en egenskap som jag inte tycker klär en laxfiskare! Framförallt inte när skotskt gentlemannafiske stundar.

Väljer därför att för säkerhets skull skämmas en smula. Men givetvis fortsätter jag också att drömma! Fiske i Argentina, på Kola och i Skottland på hösten har den effekten på mig. Är trots allt bara en liten människa och flugfiskevärlden är så stor och lockande. Drogen laxfiske rår jag inte på. Lyckligtvis.

Inga kommentarer:

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se