torsdag 21 januari 2010

Jämtkrafts lösning



Få har väl missat historien om Jämtkrafts reklamfilm som uppmanar kunder att välja el från ett antal specifika jämtländska forsar. Så kallad grön el. I filmen ser man en forskanotist ta sig ned genom en fors samtidigt som han förklarar hur bra det är med vattenkraft. Fiskejournalens Martin Falklind var snabb med att belysa att filmen, som visar ett minst sagt levande vattendrag, är inspelad på ett helt annat ställe. Helt enkelt eftersom de vatten som Jämtkraft byggt ut, och som det går att välja el i från, inte längre har några forsar.

Nu fastslår Konsumentverket att Jämtkrafts reklam är vilseledande. De skriver bland annat följande i sitt yttrande: ”Jämtkrafts marknadsföring ger det felaktiga intrycket av att den el som produceras i bolagets vattenkraftverk inte påverkar omgivningen”.

Nu återstår att se vad konsekvenserna blir av det hela. En stor opinion har Jämtkraft fått emot sig, det är helt klar. En annan sak som också är klar är att Jämtkrafts reklambyrå sitter dåligt till. På Jämtkrafts webbsida går det nämligen nu att läsa ”Jämtkraft upphandlar reklambyrå”. Och eftersom jag själv är reklamare kan jag säga att beslutet är inte särskilt förvånande och inte heller fel. Reklambyrå och produktionsbolag har ett stort ansvar i frågan. Men nu är det viktigt att Jämtkraft inte kommer undan med sin lösning på problemet. Det är trots allt deras retorik och deras verksamhet som är det STORA problemet.

1 kommentar:

Thomas Schönström aka Itzak sa...

Ett stort grattis till Martin för en bedrift betydligt större än att fånga Marlin från kajak.
Släng dig i väggen Janne Josefsson!

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se