tisdag 3 februari 2009

Bakgrund

1986, när jag var tolv år gammal, besökte jag Mörrumsån i Blekinge för första gången. Jag tror att det var en dag i maj för det var rätt varmt, men när jag ser på foton från besöket är det tydligt att träden ännu inte fullt slagit ut. Vid detta första besök hade jag förmånen att se min far landa en laxhanne på cirka tre kilo i pool två och min mor (första och enda gången hon fiskat) en öring strax under godkänt-sträcket på 50 cm. Också den i pool två. Visst förstod jag redan då att Mörrumsån var ett svårfiskar vatten, så mina föräldrars bedrift gjorde mig mycket stolt. Och avundsjuk förstås. Men jag kan ärligt erkänna att jag inte förstod hur svårt det är att fiska i Mörrumsån. Eller rättare hur svårt det är att fiska lax och havsöring.

Åren gick och vi, min far och jag, återvände många gånger. Till det fina maj-fisket, de galna laxdagarna då ån fullständigt svämmade över av lax i slutet av juni 1991, premiären 1992, ja vid cirka 15 tillfällen stod jag åter vid å-kanten och drömde om det där hugget. Men det kom aldrig. Däremot såg jag min far landa feta blänkare nere vid pool 14 med en så fullständig självklarhet, att hoppet alltid närvarade.

Drömmen blev förstås redan tidigt att behärska det eleganta två-hands-flugfisket. Det var ju flugfiskarna som verkligen såg ut att vara åns experter. De som med jämna mellanrum kom bärandes på silvriga laxar till invägningen, de som vadade och fiskade med karisma. En sådan ville jag bli! Min far, ivrigt påhejande, såg till att en flugutrustning införskaffades som passade till det tunga laxfisket. Eftersom jag var anständigt begåvad på en-hands-flugfiske, trodde jag förstås att det skulle bli enkelt att bemästra Mörrumsån med ett flugspö. Jag hade fel. Antagligen blev min okunskap om två-hands-flugfiske och Mörrumsån som flugvatten en starkt bidragande orsak till att jag aldrig nådde framgång. Senaste gången jag besökte ån med mitt flugspö är nu drygt fem år sedan. Och jag minns det inte som ett särskilt lyckat besök.

Under alla dessa år har jag dock utvecklats till en rätt vass sportfiskare. Har landat många regnbågar med hjälp av fantastifulla streamers, tagit mycket torsk i Öresund och mer eller mindre upplevt fångstgaranti när jag jerkat efter gädda vid stugan i den norrbottniska skärgården. Men laxflugfisket... Laxflugfisket har jag aldrig lärt mig. 

Det är dags nu.

Inga kommentarer:

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se