tisdag 23 mars 2010

Tre goda tecken

Foto Jonke Höglund

Vårfisket i Mörrumsån så här långt verkar överstiga alla förväntningar! På de sträckor av ån som fisket redan har börjat syns tre väldigt trevliga bevis; mycket fisk, stor fisk och stark fisk. När det gäller mängden fisk så kunde man efter en vecka på Mörrumsåns FVO konstatera att det landats fler fiskar under den veckan jämfört med hela förra säsongen! (Kortförsälningen i år ser i och för sig annorlunda ut jämfört med förra året vilket resulterar i att fler fiskar sträckan). 41 landade fiskar på 21 spön är ett vansinnigt bra resultat. Och även fisket på Walhallas sträcka, som jag själv deltagit i, har onekligen gett bra fångster.

Det är främst på Walhallas sträcka som man kunnat se stor fisk. Ett flertal laxar på över 100 cm (111 cm största fisk så här långt) och flera riktigt stora öringar (97 cm största fisk så här långt) har tagits här. Men också på Mörrumsåns FVO har det landats stor fisk, en lax på 101 cm är största på sträckan.

Styrkan hos fisken har jag själv lyckligtvis fått uppleva. De två öringar jag landade i fredags betedde sig inte som fisk som stått i ån hela vintern och svultit. De bjöd på bra motstånd och långa fajter. På kvällen efter vårt fiske pratade jag dessutom med kompisen Magnus Hammarström som fiskat med ett sällskap uppe på Mörrumsåns FVO och de hade exakt samma erfarenhet; fisken är urstark! Jag vet inte alls vad detta beror på, kanske är det så att den hårda vintern och tjocka isen gjort att fisken verkligen bara stått still och inte gjort av med särskilt mycket energi under hela vintern. Men jag vet inte, kanske någon har en bra förklaring?

Allt detta gör att vårfisket känns oerhört spännande. Och jag lider av att bara kunna fiska på fredag för att sedan tvingas göra ett uppehåll på ett par veckor. Förhoppningsvis finns det kvar en och annan fisk i ån även då.

Inga kommentarer:

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se