tisdag 30 mars 2010

Vattnet stiger!

Det tidiga vårfisket är riktigt bra i Mörrumsån. Trots att det nu är några dagar sedan premiären. Bara igår ringde ett par olika kompisar och berättade med stor entusiasm om hårda hugg, bra fajter och framförallt stora fiskar. Jobbigt för den som inte är där. Jobbigt för mig alltså.

Men jag ser samtidigt tecken på att det kan bli ett bra fortsatt fiske. Om allt vill sig väl kanske långt in i juni. Jag tänker förstås på de ökande vattennivåerna och idag kan jag läsa att det flödar 37 kubikmeter i ån, dubbelt så mycket som vi hade för tio dagar sedan när vi fiskade på Hotel Walhallas sträcka.

I inlandet råder det på sina platser nu vår i luften, men fortfarande vinter på marken. Med andra ord finns det fortfarande mycket snö som ska smälta och som kan få vattnet att fortsätta stiga. Mycket hänger dock på E.ONs goda vilja och respekt för ån. Fjolårets konstanta låga nivåer, som inträdde redan i början av maj, hoppas jag, och sannolikt många med mig, slippa i år.

När jag i höstas intervjuade Mörrumslegenden Erik Erlandsson-Hammargren påpekade han att pool 1 först är riktigt intressant och en bra laxpool när det flödar mellan 50–60 kubikmeter. Det är väldigt mycket vatten! Vet faktiskt inte hur poolen ska fiskas under sådana flöden, men det låter onekligen fascinerande. Syns Whiskey-island då till exempel?

Jag tror dock att jag är förberedd. Ny flyt/sjunk-fem lina är inköpt, polytafsar från snabbsjunkande till extra-super-snabbsjunkande och dessutom ligger det en oanvänd grain-lina från Rio längst in i garderoben.

Så snälla låt nu vattnet flöda och låt oss få ett bra vårfiske. Låt oss se omgivningarna kring ån leva upp. Höra kraften i ån, dofta jorden som sköljs med, njuta av fåglarnas strävan att överrösta och känna stänk så fort vi närmar oss.

Inga kommentarer:

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se