torsdag 31 december 2009

Drömmar om 2010



Hade en väldigt tydlig dröm i natt. Stod nedanför en stenbro, lik den som skiljer pool 17 från Kungsforsen i Mörrum, och lade ut flugan i det lugnvatten som bildats innanför strömkanten. Knappt hade flugan landat innan tafsen sträckte upp. Jag gjorde ett kraftigt mothugg och spöet gungade till som svar. Och trots att jag lutade mig bakåt och tog min kroppstyngd till hjälp, rusade laxen i full fart, under bron och vidare genom forsen på andra sidan. Jag minns särskilt känslan av att inte kunna påverka förloppet. Laxen var stor, blank och hade befälet. Striden pågick länge, men som i alla drömmar inte tillräckligt länge. Fick aldrig se min lax och än mindre landa den innan jag vaknade.

Väljer att tänka på denna dröm som en sanndröm. En dröm om något som komma skall. Förhoppningsvis redan under 2010. Tänk om jag under nästa år får uppleva styrkan hos en storlax! Jag har drömt om det länge, och uppenbart blir drömmarna bara tätare och tydligare. Då borde det väl snart vara dags?

Ber slutligen att få önska ett gott slut och ett riktigt gott nytt år! Hoppas vi alla får ett strålande lax- och havsöringsfiske under 2010!

Inga kommentarer:

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se