söndag 20 december 2009

Samtal om laxlängtan med Jonas Runnberg


Jag hör ropet i mörkret:

– Fisk!

Och sedan hoppar en stor lax rakt framför mig. Ett par gånger. Ilsket kämpande för att komma loss. Och några få ögonblick senare hör jag nya kraftiga, våldsamma plask. Betydligt längre bort. Minuterna går och det enda som bryter inloppsströmmens konstanta brus är knarret från bromsen som jobbar. Ibland nya hopp. Tunga hopp. Plötsligt bryts allt av en svordom i mörkret. Sedan tystnad. Kompakt tappad-lax-tystnad.

– Det är ett sådant år, säger Jonas Runnberg, när han en kvart senare sluter upp vid min sida. Och sedan säger ingen av oss något mer. Det behövs liksom inte.

Minnena från vår gemensamma fiskeresa till norska Namsen i somras är starka. Och trots att vintern just nu håller oss i ett järngrepp, har vi lätt att resa tillbaka. Det märkte vi häromkvällen när jag ringde upp Jonas för ett samtal om laxlängtan.

Jag är framförallt ivrig att höra hur Jonas ser på min utveckling som laxflugfiskare. Eftersom han rätt väl vet vilken nivå jag befinner mig på, ber jag honom vara ärlig när jag frågar: Har jag vad som krävs?

– Alla kan fiska lax, och om man lägger mycket tid på sitt fiske, så kommer en lax sannolikt att hugga, förr eller senare. Men om man vill ta det längre, och verkligen bli en laxfiskare, ja då krävs något mer, då krävs passion! Och passion verkar du ha och det är det viktigaste. Men du har mycket kvar att lära, och ju mer du lär dig, desto tydligare ser du hur mycket du har kvar.

Jonas Runnbeg står tillsammans med Mattias Helde bakom den framgångsrika

fiskebloggen.se och resebyrån fiskeresor.nu Foto: Mattias Helde


Mink, bloggare och guide

Första gången jag hörde talas om Jonas Runnberg var i samband med en artikel om landets laxminkar som Mikael Frödin skrev i Fiske för alla #2, 2009. Därefter upptäckte jag fiskebloggen.se som Jonas skriver tillsammans med Mattias Helde och Tony Lundén-Gallipoli. Och när jag i våras tog kontakt med fiskeresor.nu för att förhöra mig om en kastkurs, ja då var det Jonas som svarade.

– Numera tycker jag nästan att det är roligare att hjälpa andra att få fisk, än att få fisk själv. Det är en stor kick, berättar Jonas och jag vet att det stämmer. Det var nämligen han som guidade mig till min allra första vilda lax. Den var inte stor, sannolikt Norges minsta grilse, men det var den första! Och Jonas var lika glad som jag.


ta vara på de tröga stunderna

Men en lax är bara en start. Och jag vill veta vad jag ska göra för att närma mig fler hugg. Och trots att frågan är stor, får jag ett rakt, om än oväntat, svar:

– Vill du bli framgångsrik vid laxälven så gäller det att ta tillvara de tröga stunderna på bästa sätt. Den tid, när det verkligen hettar till, är ganska begränsad. Övrig tid måste man lära sig att hantera, njuta av och ha roligt. Då blir man desto mer skärpt när det är dags.

Det är inte något problem, tänker jag tyst för mig själv. Är det något jag lärt mig detta första år som laxfiskare, är just att vänta. Och det har varit väldigt trevligt och njutbart!

– Men, säger Jonas som om han hört mina tankar, det betyder inte att du ska slappna av helt och hållet. Det finns alltid saker att göra mellan de heta stunderna som förbereder dig när det väl är dags:

– Om vattnet är lågt till exempel, ja då kan man alltid studera älven på ett sätt som man aldrig får chansen till annars. Hitta alla stenar, gropar, djupfåror och andra saker som är dolda när vattnet är djupare. Och är vattnet för högt ska du bevaka det hårt, för så fort det börjar sjunka har du de bästa chanserna på nystigen fisk på ståndplatserna.


Fokuserad

När det väl hettar till är det dags att lägga i högsta växel och gasa. Jonas kallar det att fiska aktivt:

– Jag kanske kan verka lugn och avkopplad, och det är jag nog för det mesta. Men när de rätta förhållandena kommer, ja då blir jag koncentrerad till tusen. Alla mina sinnen är på helspänn, och det finns inget annat än fiske just då. Ibland har jag hört folk som säger att det luktar lax vid älven. Eller så hör man ett plask i strömmen nedanför och plötsligt ser man fisk komma in på nacken. När fisken kommer och allt stämmer, då ska du vara laddad, pigg och med sinnena på helspänn.

Tillbaka till Namsen. Ett tydligt laxsteg sker. Jonas står i perfekt position vid inloppsströmmen. Det är oro i poolen, mellanlax och en och annan storlax, visar sig, slår ilsket och markerar. Spänningen är enorm. Jag står själv dåligt till och har därför valt att för en stund vara betraktare. Är tyst och väntar på att Jonas ska kasta, lägga flugan i position och sedan höja spöet till mothugg! Men det är exakt vad som inte sker. Han vevar i stället in, tar upp flugan, tittar på den och tar fram en ask ur fickan. Fixar något, jag ser inte vad, för att sedan fem minuter senare åter vada i position. Linan skjuter genom luften, tafsen sträcker ut och sekunden senare spänns linan:

– Fisk!

Efteråt frågar jag varför han stannade upp när det var världens läge? Fullt medveten om att jag själv skulle fiskat hårdare än någonsin förr:

– Hade fiskat med samma krok en stund, och när jag såg att det var lax på gång, ja då ville jag förstås ha en ny, knivskarp krok.


Rätt utrustning

– Ingenting får lämnas åt slumpen. Du ska fiska med rätt krokar, tafsar med rätt knutar och givetvis med en fluga du tror på. Spö och lina ska vara anpassade efter förhållandena så att du slipper stå och byta lina mitt i en huggperiod. Allt ska, med andra ord, vara i ordning och fungera! Tänk att tappa en fisk för att något i utrustningen inte fungerar. Det kan ju vara drömfisken eller kanske den enda fisk som tagit flugan på hela säsongen!

Inser att det kanske här öppnas en genväg till laxhuggen och frågar vilka märken det ska vara på prylarna? Den dörren stängs dock snabbt igen när Jonas säger:

– Utrustningen är jätteviktig, men inte varumärket. Men det är ju så här; hur man än vrider och vänder på det här med laxfiske, så kostar det pengar. Och då är det lika bra att kosta på sig det bästa.


Havöringsfiskare

Även om Jonas lägger mycket tid på sitt laxfiske, så dunkar ändå hjärtat hårdast för fiske efter havsöring. Det var nämligen där allt började en gång; fiske efter havsöring i skärgården utanför Nyköping. Och fortfarande lägger han mycket av sin tid på att locka den kustnära öringen till hugg.

– Jag är en havsöringsfiskande laxfiskare och jag tror faktiskt det är en stor anledning till att jag lyckades rätt bra med mitt laxfiske. Jag försöker alltid närma mig vattnet med stor försiktighet och hantera laxen som om den vore en öring, säger Jonas och fortsätter:

– Fisket efter kustöringen är väldigt billigt jämfört med fiske efter lax och havsöring i strömmande vatten. Det möjliggör många fisketimmar och en chans att bygga upp en intuition och känsla. Det har varit direkt avgörande för min del.


Lockande svårigheter

Att Jonas tog steget och blev laxfiskare, var når han insåg hur mycket svårare det faktiskt är jämfört med allt annat fiske.

– Det kanske låter konstigt, men ju svårare ett fiske är, desto roligare är det. Därför fiskar jag gärna tidigt på säsongen, när man ännu inte vet om det hunnit stiga någon lax. När laxen väl kommit, ja då har jag rätt lätt att tröttna, berättar Jonas och fortsätter:

– Sedan ska jag inte sticka under stol med att jag verkligen gillar att känna kraften när det smäller på en lax, få drilla den och landa den. Att fånga en lax på fluga är prestige, även om det finns de som inte erkänner det. Men jag tycker att det är stort att gå till invägningen med en stor silvrig lax på ryggen

Jag gillar att Jonas trotsar Jante, att han vågar erkänna stoltheten över att ha lyckats med det nästan omöjliga. För även om jag ännu inte fått uppleva en vandring till invägningen med en nystigen lax, är det något jag drömt om sedan jag var tolv år och besökte Mörrum för allra första gången.

– Jag kommer så väl ihåg känslan av att gå med första laxen till invägningen. Det är viktigt att vara stolt över sin fångst!

Men, avbryter jag, hur stämmer det med att modernt catch-and-release-tänk?

– Ibland känns det givet att behålla fisken, och i andra sammanhang är det lika givet att den ska gå tillbaka. Min åsikt är att så länge det inte finns särskilda bestämmelser, är det upp till var och en att avgöra. Personligen är jag förespråkare för catch-and-release och är glad över att det blivit ett allt mer självklart synsätt på hur vi ska hantera laxen och havsöringen, svarar Jonas.


Fiska mycket

Planeringen inför 2010 är i full gång. Om några veckor startar kustöringssäsongen i Skåne och det ser Jonas som en av årets absoluta höjdpunkter. Han berättar också att det kommer bli flera resor till favoritälvarna i Skottland, i Norge och kanske också på Island. Och i Sverige kommer det framförallt att bli fiske i ”hemmaåarna” Rolfsån och Säveån, men givetvis också i Emån och några andra vatten som ligger honom extra varmt om hjärtat. Det kommer att bli ett mycket fiskeintensivt år. Precis som det alltid blir.

– Du måste också se till att fiska mycket, säger han till mig, för det är då du kan lära dig mer och tydligare se hur och var du ska fiska! Var nyfiken och intressera dig för dina medfiskare. Jag har lärt mig massor under årens lopp genom att vara genuint intresserad. Är man det, är det också många som delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter. Träna också på din kastteknik. Fokusera inte på att kasta långt, utan fokusera på att få flugan dit du vill, på det sätt du vill och sedan att den fiskar som den ska, säger Jonas:

– Sedan tycker jag också att du ska bli lite av en flugsnappare. Många framgångsrika laxflugfiskare har varit väldigt, väldigt duktiga på att titta djupt i andras flugaskar. Har själv alltid varit flitig på detta!


FÖR UTSKRIFT:

Klicka på respektive bild för att förstora. Skriv ut och eller ladda hem.

Inga kommentarer:

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se