torsdag 6 augusti 2009

Namsen-resan: sista passet

Då var det dags för sista kvälls/natt-passet. Började med en runda
i den nedre forsen, där Dennis tog sin storlax igår. Såg en fisk,
men kände inget. Tog sedan en av båtarna och rodde ut till den lilla
stenön där jag tog min lax igår. Knöt på samma fluga; en liten
tunn svart fluga med ett lite grönt avslut bunden på tvåkrok. På
nästan exakt samma ställe som gårdagens hugg drog det till två
gånger rejält i linan. Släppte öglan, men det blev ingen skön
tyngd i spöet. Bytte fluga utan framgång. Fiskade tre rundor och
gjorde sedan sista kastet på Namsen-resan. Det skulle bli det perfekta
kastet - den perfekta och stilfulla avslutningen. Det blev resans
sämsta kast. Insåg att det inte var ett värdigt slut utan la ut för
ett nytt perfekt sista kast. Det blev ännu sämre. Tog ett djupt
andetag och kastade igen. Klumpen kom ut tre meter, tafs och resten av
klumpen och ett par meter skjutlina i en hög rakt nedan spöspeysen.
Jag var trött och uppenbarligen var Namsen trött på mig. Klippte
flugan, vevade in linan och tackade älven för en fantastisk vecka och
min första lax.
Under tiden bråkade Jonas med en större öring som tog hans fluga tre
gånger, men som lossnade varje gång. Örinngen avgick som segrare.
Tillbaka vid huset hade Robin och Robin lagat en perfekt lammstek och
potatisgratäng. Satt fint.
Imorgon städning och hemfärd.

Inga kommentarer:

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se