måndag 3 augusti 2009

Namsen-resan: laxkontakt och öringar



Tillbaka vid älven efter lunch/middag för det efterlängtade kvälls-
och nattpasset. Vi delade in oss i par och jag och Dennis fick nedre
strömmen passets första timmar. Andra kastet jag la ut ovan nacken
höjde temperaturen; ett skönt drag i flugan som fick linan att
sträcka. Bytte fluga, men inget mer.

På andra sidan älven landade ungefär samtidigt Peter en grilse och
fin brunöring.

Ett par timmar senare, efter midnatt knöt jag på en stor Sunray-
shadow som Jonas Lindkvist bundit. Gick ännu en runda i den nedre
strömmen och äntligen drog det till rejält och när jag höjde
spöet tyngde det till. Ingen stor fisk, men otroligt stark. Efter en
halv-minuts stillastående började den röra på sig och jag insåg
snart att detta inte var lax, utan en välmatad brunöring. Landade
fisken och återutsatte den direkt. Inte särskilt lång, men tjock och
stark. Trodde aldrig att den kunde bjuda det motstånd den faktiskt
gjorde. Gott, äntligen på gång!

I gryningsljuset rodde jag över till andra sidan och knöt på en
liten Sunray. Jonas kom efter och gick med en bit första rundan.
Kom med kloka råd och framförallt kommentarer i stil med
"du kommer ta en nu, allt är rätt". Temperaturen höjdes kan
jag lugnt säga. Jonas gick upp, hämtade sitt spö och gick i efter mig.
Ganska direkt drog det till i hans fluga, men inget fastnade.
Innan jag gick ut en ny runda bytte jag fluga till en liten svart
mikrotub Jonas bundit dagen innan. På andra kastet drar det till
och när jag höjer spöet tynger det. Jag hinner tänka att detta är en
stark fisk när linan plötsligt slaknar. Sannolikt min första riktiga
laxkontakt och den blev så kort så kort. Antagligen en grilse för
runt om var det många som visade sug i ytan. Tio kast senare
drog det till igen. Mothugg och fast fisk. Dock ingen lax utan
brunöring som inte alls bjöd samma motstånd som den jag tog
tidigare. Även denna fick simma tillbaka. När jag så ytterligare
några kast senare kom ned till nacken gick en stöt genom spöet.
Men inget mer. Snacka om bra runda!
Gick ännu en utan någon kontakt. Klockan var nu 06, och det
var läge att avsluta. Rodde uppströms och hämtade Jonas som
precis tagit en öring. Här är onekligen fisk och mycket lax, men
det mesta verkar vara grilse. Precis så ser fångstrapporterna
också ut; mycket smålax men så plötsligt fisk i storleksordningen
10 kilo +. Tänk vad fint om vi får träffa en sådan denna vecka.
Laxlängtan är svår!

2 kommentarer:

Richard sa...

Inte alls avis...

Anonym sa...

Härligt.
Sitter beredd med en wiskey i handen för att fira när du fått lax.

Hälsn jonas lindkvist

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se