fredag 7 augusti 2009

Namsen-resan: summering


Sitter nu utanför Göteborgs Central och väntar på bussen till Malmö. Är förstås rätt trött och väldigt sugen på att komma hem, men är ändå väldigt nöjd. Resan har varit riktigt bra. Kul att lära känna nya männisor, kul att få umgås med andra fiske-nerdar och prata laxfiske dygnets varje vaken timme, kul att få ägna mycket tid åt själva fisket. Att jag sedan fick förmånen att landa en liten lax var självklart en höjdpunkt, men veckans två verkliga höjdare var förstås när Dennis landade sin jättelax samt att få se och lära av ett fullblodsproffs som Jonas Runnberg. Jag kan ärligt säga att jag aldrig sett någon fiska så aktivt och säkert som Jonas. Mycket inspirerande och lärorikt. Det lönar sig alltid att lära sig av de bästa! Och sedan ska jag förstås inte glömma att nämna Norge och den makalösa naturen när jag skriver om höjdpunkter. En resa till Norge varje år är bra för själen.


Summering laxfiske-resa till Norge och Namsen en lågvatten-vecka i augusti:
- galet fina vatten som drabbar dig
- stor lax finns i älvarna - gömmer sig dock bra.
- fiska kväll och natt. Sov på dagarna.
- maten smakar oftast bättre när någon i gruppen är kock.
- det är dåligt med en trekrok i tummen.
- Normän älskar husvagn och dåliga vägar.
- en laxfluga kan inte vara för liten.
- en vecka är lång tid att vara borta från sitt barn.
- jag ska åka hit igen.

Snart kommer bussen och om fyra timmar är jag åter hemma hos min kära och lillkillen. Det ska bli underbart. 

God natt.

Inga kommentarer:

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se