söndag 11 oktober 2009

Bokslut 2009: Listan

Låt mig presentera ”listan”, det bästa med fiskesäsongen 2009. Säkerligen har jag lyckats glömma en del som borde varit med och vissa saker kanske skulle haft andra placeringar, men den är inte så allvarligt tänkt. Jag lovar.

1. Min första Mörrumslax, 62 cm, hanne, fångad sista september i Mörrumsån, pool 32.
2. Min första fisk på två-hands-spöet, Öringshona, 57 cm, fångad i Skrea Hage, Mörrumsån, 5 april.
3. Att min blogg om min resa att bli laxflugfiske har läsare. Och fler för varje dag.
4. Alla vänliga och inspirerande kommentarer och inspel från bloggläsare.
5. Att jag fått en väldig massa trevliga och duktiga fiskekompisar.
6. Alla de flugor jag fått av medfiskare, små vapen i min jakt på laxen. Sprängfyllda med självförtroende.
7. Att jag fått fiska med så många duktiga laxflugfiskare under året. Ingen nämnd, ingen glömd.
8. Pool 32, Mörrumsån.
9. Min nya flytklump. Får mig att kasta som en gud... nåja.
10. Att jag fått fiska lax i Norge.


Jag tänker inte göra en lista med det sämsta i år, men jag kan ändå ägna ett par rader åt två riktigt dåliga saker. Först och främst; den låga nivån och hotfulla tonen i den egentligen relevanta diskussionen om årets största fisk på Mörrumsnews. Det andra jag tänker på är den laxfiskekurs jag deltog på i början av april. Ett arrangemang av sportfiskebutiken Fiske & Fiskar i Malmö. Då tyckte jag att det var ett bra arrangemang, och jag till och med rekommenderade det åt andra. Men nu, när jag fiskat intensivt hela säsongen och faktiskt lärt mig ett och annat om laxfiske, är jag närmast upprörd över vilken dålig nivå kursen höll. Fint vatten, fint boende, bra mat och trevliga människor. Men de två huvudansvariga kursledarna gjorde inte många ansträngningar för att lära oss kasta, ja bortsett från första timmen eller möjligen timmarna. Vi fick helt enkelt fiska själv under helgen och det är klart, och visst det lär man sig en del på. Att jag var entusiastisk då berodde helt enkelt på att jag tyckte att det var så kul att fiska lax, och att jag var så glad att jag äntligen gjorde slag i saken och lärde mig grunderna. Tänk vad mycket vi skulle kunna lärt oss om de orkat lära ut. Laxflugfiske är som bekant lite mer än en kort introduktion till hur ett kast går till.

3 kommentarer:

Daniel Andersson sa...

Satan vilken fin blogg du har Markus! Väldigt roligt att läsa den. En fråga bara: Hur får du ihop det med så mkt fiske och småbarnsfar? :)
Jag är nämligen nybliven pappa till en underbar dotter och har märkt att tiden till fiske har minskat ganska mkt men jag har en förstående sambo som låter mig fiska lite då och då :)

Tight lines!

Daniel Andersson, Nyköping

Markus Lindsjö sa...

Tack Daniel! Vad glad jag blir!
Och din fråga är inte enkel.. förstås. Först och främst har jag världens mest förstående sambo som liksom jag har intresse som hon brinner för. Så vi förstår varandra rätt väl. Men självklart är det ibland tufft. På en del turer har det dåliga samvetet varit min främsta fiskekompis, och de turerna har aldrig varit särskilt lyckade... Men ämnet är intressant och jag har faktiskt längre tänkt skriva om just detta. Det är väl dags för det nu.

Bästa hälsningar
Markus

Thomas Schönström aka Itzak sa...

Undrar om ABU Garcia vet om att deras fina stuga används som kursgård för undermåliga kurser? Fiske & Fiskar lär väl inte betala en spänn i hyra.

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se