fredag 9 oktober 2009

Bokslut 2009: Människorna

Ett ämne jag ofta återkommit till på bloggen är alla människor jag kommit i kontakt med under året. För det är verkligen så att dessa möten fått en enorm betydelse för min utveckling som laxflugfiskare. Tidigare, vid ett antal tillfällen under ett antal år, har jag gjort försök med mitt två-hands-spö i Mörrumsån. Helt ensam, utan någon att rådfråga, har jag gått längs ån och försökt kasta med överhandskast och självklart inte lyckats. Och kanske ännu viktigare; med en total känsla av att jag inte kommer att lyckas. Det är, och var, så uppenbart att laxflugfiske tar tid att lära sig och den enda genväg som verkligen finns, är att fråga, umgås och fiska med de som är bättre än du. Och det kan jag lugnt säga att jag gjort i år.

Störst påverkan har utan tvekan kommentarer och meddelande från er bloggläsare varit. Jisses vad mycket bra tips jag fått, vad mycket positiv feedback ni gett mig och vilken energi detta genererat! Dessutom har kontakten med många av er utvecklats, och idag är några ”nya” bekantskaper etablerade fiskekompisar. Det är något jag är väldigt glad för!

Jag har också själv tagit kontakt med duktiga laxflugfiskare jag läst och hört talas om. För det finns nämligen en hel del duktiga laxflugfiskare i vårt land. Och många av dem är väldigt ödmjuka. För det är ju i regel så att den som verkligen kan något, kan också bjuda på sig själv och sina erfarenheter. De har alla haft olika bra tips och olika tankar om hur man ska bete sig för att fånga lax. Gemensamt för dem är dock att de är extremt noggranna och aldrig låter slumpen styra. Har den supervassa Sawada-kroken tagit i en sten, ja då byts den ut. Direkt. Bara av att höra deras resonemang och se dem fiska har jag lärt mig massor av!

En annan mycket viktig kontakt har varit de fiskeguider jag anlitat. Varje nytt vatten jag fiskat har jag inlett med en professionell guidning. Det har varit extremt givande och något jag verkligen rekommenderar. Dessa guidningar har gett mig kunskap om var och hur respektive vatten ska fiskas, men de har också gett mig lokal kontakt. En relation med duktiga fiskare på orten som jag kunnat prata med, fått tips av och testat idéer på. Även efter den schemalagda guidningen. I flera fall räknar jag numera några av guiderna till mina fiskekompisar! Och jag pratar mycket med dem inför nästan varje pass. Det blir man garanterat en bättre laxflugfiskare av.


Inga kommentarer:

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se