måndag 12 oktober 2009

Bokslut 2009: Och nu då?


Kompisen Allan Söndergaard drillar fisk i Mörrumsån i början av april.

Bokslutandet är i och med detta inlägg över. Det har varit nyttigt för mig själv att gå genom säsongen och se på alla delar som spelat in. Det har varit en riktigt bra säsong, men det tror jag nog att de flesta redan listat ut.

Att jag skulle bli så ”hooked” på det här med laxflugfiske, kanske var lite oväntat även för mig själv, men ändå inte. Jag har en tydlig tendens att ägna mig mycket åt det jag ägnar mig åt. Och fiska, det har jag alltid gjort. Det som är speciellt med denna säsong är att jag bara ägnat mig åt laxflugfiske, och att det har känns helt rätt! Jag har i ärlighetens namn svårt att se mig själv utöva någon annan form av fiske framöver. Jo, kustöringsfiske, det ska jag ägna mig åt. Men jag kommer sannolikt aldrig mer fiska torsk, gädda kommer jag fiska en del, men inte mycket, och jag tror inte heller att det blir mycket torrflugefiske efter harr och småöring. Nej, flugfiske efter lax och havsöring, det är grejen. Och har jag tur kommer jag att bli någorlunda duktig på det under min livstid.

Nu starar nästa fas; planering inför säsongen 2010. Och även den ska bli en riktigt bra säsong! Fokus kommer, liksom i år, att ligga på fiske i Mörrumsån, dels för att det är mitt närmsta laxvatten, dels för att jag älskar att vara där. Men jag planerar självklart att också besöka andra vatten. Högt upp på listan ligger en favorit i repris, Byske Älv. Dessutom lockar förstås en resa till Norge svårt. Men några, för mig, helt nya vatten finns också med på önskelistan. Klassiska Em-ån vore en dröm att besöka. Jag har hört så mycket gott om detta vatten och dessutom har det en historia som lockar, så dit måste jag helt enkelt åka. Ett annat lockade vatten är forshagaforsen vid Karlstad som även denna säsong bjudit på ett bra fiske. Forshagaforsen kallar på mig. Det hör jag klart och tydligt. Och sedan har jag förstås svåra drömmar om ett fiske i Skottland nästa vår. Men vi får se vad budgeten säger och tillåter. Ska gå in i tuffa förhandlingar med mig själv inom kort.

Att resa iväg på fiske kommer jag dock göra relativt snart. Ska tillsammans med familjen åka till Thailand över jul och är just i detta nu i full färd med att finna bra flugfiske på plats. Har ett par spännande öppningar, vi får se vad det blir.

Från och med första januari kommer jag också påbörja flugfiske efter havsöring längs våra kuster. Öringar vid kusten har jag tagit förut , men aldrig med fluga, så gissa om jag ser fram emot detta! Har under året knutit fina kontakter med duktiga kustöringsfiskare, så förutsättningarna är fina. Thomas Schönström, som skriver bloggen Åtankar, är av mig utsedd till mentor. Vet dock inte om han riktigt förstått det ännu.

Jag har skrivit en del om jag nu på allvar också ska lära mig att binda laxflugor, och det är något jag verkligen ser fram emot. Risken finns att jag blir lika besatt av detta som själva fisket, men det får det vara värt. Vad härligt att invänta vårfisket vid ett flugbindningsstäd!

Och bloggen då, vad händer med den nu? Sannolikt ingenting, ja förutom att den kommer fortsätta leva och fyllas med små texter, bilder och idéer av mer eller mindre begåvad karaktär. Bloggen tror jag är det som kommer hjälpa mig att överleva väntan på vårpremiären. Självklart kan det bli något färre inlägg och lite längre mellan varje publicering. Det är inte lika mycket att skriva om på vintern som under säsong. Men jag är helt övertygad om att det finns tillräckligt mycket för att laxlangtan.se ska fortsätta leva och utvecklas!

Så välkommen tillbaka imorgon. Och i övermorgon. Och dagen efter det. Och plötsligt en dag, ja då är det vår igen. Och tillsammans har vi hunnit bygga upp en så svår laxlängtan att det är svårt att tänka klart! Fasen vad härligt det ska bli!


1 kommentar:

Anonym sa...

Hejsan!!

Trevlig blogg!!! Läste att du skulle åka till Thailand. Jag brukar tillbringa mina semestrar där i Hua Hin. Har hittills bara hittat skitfiske. ; ) Vilket ställe har du besökt i Thailand? Hittade du något bra fiske? Vore tacksam för ett svar.

Björn
www.bjornesfiske.se

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se