lördag 16 maj 2009

Tvåhandsfiske efter horngädda!


Jag behöver bli bättre på att kasta med mitt tvåhandsspö. Men när närmsta laxvatten ligger rätt många mil bort, ja då har nöden ingen lag. Måste kunna träna på mina kast på nära håll. Bor lyckligtvis ett par hunda meter från viken i Öresund som går under namnet Höllviken. Och där råder just nu ett helt galet horngäddefiske. Ett träningsvatten där det kan slå på fisk med andra ord. Och även om denna fisk inte direkt är dimensionerad för en tvåhandsutrustning, så är det trots allt roligare att träningskasta när det finns chans att drilla fisk.

Således gav mig av kl 05.30 imorse i god tid innan lillkillen vaknade. Var slö och körde till stranden. Väl ute i vattnet upptäckte jag två saker; dels att det inte är samma sak att kasta speykast i stillastående vatten som i strömmande vatten, dels att det är extremt kallt att fiska när det är 5 plusgrader och ösregn. På grund av regnet (som till en början bara var ett duggregn) frös jag så pass mycket att jag gav upp efter en halvtimme. Utan fisk, men med ett gäng lyckade kast i bagaget.

Imorgon bär det av till Mörrumsån igen. Då fortsätter tränandet, fast i ett ”riktigt” vatten.

Inga kommentarer:

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se