lördag 23 maj 2009

Ja, den tog – hole in one!

Får, som de flesta sportfiskare, rätt ofta frågan; – hur många fångade du? När jag fiskat torsk eller gädda har jag nästan alltid kunnat svara i plural, men nu när jag fokuserar på två-handsflugfisket har situationen blivit annorlunda. Laxfiske är svårt. Oerhört mycket svårare än allt annat fiske jag utövat. Och om man bara räknar framgång i antal fångade fiskar, ja då är det ju lika bra att bara lägga ned hela tanken på laxflugfiske. Men nu ser ju vi, laxflugfiskare, inte så på saken. Fisketuren är så mycket större på alla plan. Har därför börjat göra liknelsen med golf för mina kollegor. För se, pratar jag golf, ja då förstår de. Jämförelsen är ungefär så här: en dag vid ett laxvatten är ungefär som en dag vid golfbanan. En härlig miljö som man trivs i och en atmosfär fylld av förväntan. Så börjar rundan på första hålet eller första poolen. Enstaka slag sitter perfekt och det känns direkt när slaget påbörjas att det kommer att lyckas. Och på samma vis är det med enstaka kast. Hålet spelas och poolen fiskas genom. Sedan vidare till nästa hål och nästa pool. Ibland perfekt träffljud och ibland perfekt sträckt tafs. Men verkligen inte varje gång. Och sedan när halva dagen gått, tar man en paus och ger sig sedan kanske ut på ännu en runda. – Fick du någon nystigen lax då, blir ändå frågan från den som inte förstått hela liknelsen. Svaret blir en motfråga; gjorde du någon Hole-in-one?

Inga kommentarer:

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se