tisdag 26 maj 2009

Fiskedag i Mörrum med far

Jag fiskar av pool 15.

Jag och min far kom upp till ån kl 06.20 och möttes av en helt underbar morgon. Det var inte rent solsken, vilket utlovats, utan snarare halvdimma, molnigt, och solfläckar om vartannat. När vi kom ned till pool ett blev det extremt tydligt att de sista dagarnas åsk- och regnväder i Skåne, inte dragit in här. Endast 11 kubikmeter vatten visade informationstavlan vid invägningen.

Klockan nio skulle vi träffa vår guide från River Mörrum vid laxens hus, så vi inledde med att fiska i närheten de första timmarna. Medan min spinnfiskande far begav sig ned till gränsen mellan pool ett och två (just där landade han en lax en gång…), gick jag över bron vid Kungsforsen för att ta mig an pool ett från östra sidan. Ett par medfiskare var redan ute på sina rundor, så jag fick börja med att vänta en stund på min tur. Rätt snart kom jag dock ut och det kändes riktigt bra. Gjorde inte extremlånga kast, men några av kasten satt fint. När jag vadat ned cirka tio meter gick en medfiskare i ovanför. Precis där jag precis gått i. På hans första, eller möjligen andra kast ropade han till, och när jag instinktivt vände mig om möttes jag av ett böjt spö och ett leende. Vi andra i poolen slutade förstås fiska och begav oss upp på Whiskey-island där landning förbereddes. Blev dock förvånad över hur lite kamp fisken bjöd. Trodde ett tag att det var en övervintrad fisk som tagit flugan, men när den väl kom in mot land blev det tydligt att det satt en nystigen skönhet i andra änden av linan. Det var dock ingen jättelax, men väldigt vacker. Precis den storlek jag skulle vilja inleda med att ta… Laxen var en hona och vägde 5,8 kg. Klicka här för att se bilder på fajten.

Efter en runda i ettan, som började bli full med fiskare, gick jag ned till fyran. Förstås mig inte riktigt på denna pool. Alla verkar älska den nämligen. Okej med tanke på vilka fiskar som fångas i poolen och som visar sig med jämna mellanrum, men jag tycker den är riktigt svårfiskad. Det är ingen fart på vattnet förrän strax innan nacken ned mot femman, vilket gör mitt flugfiskande dåligt. Ingen funkar riktigt som det ska. En dag, kanske även jag ser storheten i denna pool. Satt en ullsock i en sten och fick ett par knutar på tafsen.

Vid laxen hus mötte vi Magnus Hammarström från River Mörrum klockan nio. En ruskigt begåvad flugfiskare som hela våren landat bra med fisk i ån och som för bara ett par veckor sedan fångade en silverblank lax på 14,2 kg i Vittskövle. Ensam!

Magnus guidning inleddes med att vi tog oss an den norra sträckan. Han visade oss en del fina pooler och framförallt var fisken står i dessa pooler. Vi började med pool 32 och även denna gång häpnande jag över hur vackert där är. Sedan åkte vi vidare ned till Persakvarn vid pool 31 och 30 och därifrån ned till pool 22-20 vid åkroken. Att vi blev visade fina fiskeplatser i Mörrumsån är ingen överdrift! Därefter åkte vi upp på östra sidan och tog en titt vid hästhagen. En pool som var helt full av fiskare. (Antagligen eftersom en nystigen lax på dryga 16 kg landades här i helgen.) När vi var klara med norra sträckan åkte vi ned till pool 14 för att dels gå genom lite knutar, dels köra lite kastträning. Och jag behövde förstås båda! Magnus fokuserade mycket på att jobba med spöets ”but”, och allt blev faktiskt lite enklare när jag gjorde det samma, istället för att bara följa spötoppen. Sedan är det förstås så att man, eller jag rättare sagt, alltid blir en lite sämre fiskare när jag får nya instruktioner. Allt jag hittills lärt mig, krockade med all ny information, även om allt strävar åt samma håll. Fick dock med mig mycket bra tankar!

Klockan 13, när det var dags att bryta till den norra sträckan, överraskade min kära och min mor med att de kört upp till Mörrum och nere vid äppleviken, vid pool 15, fixat världens födelsedagslunch (min far fyllde år)! Mycket gott och trevligt. Under vår lilla lunch i det gröna såg vi sammanlagt tre snokar i gräset och i ån. En naturupplevelse av rang. En något obehaglig sådan dock.

Eftermiddagen inleddes uppe vid pool 31 och 30. Jag gick först en runda i pool 30, och traskade sedan upp till pool 32. Fantastisk pool att fiska genom helt ensam. Därefter körde vi ned till åkroken. När vi svängde upp på landsvägen möttes vi av en riktigt stor snok som höll på att ringla över vägen. Naturvän, som jag försöker vara,  ställde jag bilen som skydd för snoken, tryckte på varningsblinkersen och hoppade ut ur bilen för att dirigera trafiken förbi. Snoken klarade passagen.

Vi gick en runda i pool 22 och 21 utan att märka något liv. Insåg också hur mycket sämre jag är på att kasta från vänster. Måste förstås träna på detta också…

Dagen avslutades med ett par rundor i favoritpoolen nummer 17. Det är något visst med denna pool och det känns som att det kan slå på fisk egentligen när som helst.

En dag kanske det gör det också…


Jag och lillkillen tittar på en lax som visar sig i pool 15

Inga kommentarer:

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se