lördag 2 maj 2009

Majfiskedag i Mörrumsån!


Körde upp till Mörrum tidigt. Inledde dagen med fiske i pool 12, 15 och 16. Det var helt fantastiskt! Våren hade precis anlänt, körsbärsträden stod i full blom, vitsipport på marken, ån glittrade i det tidiga solljuset och jag var helt ensam! Magiskt!

Det var dock relativt lite vatten i ån för att vara 1 maj. Endast 26 kubikmeter. Vadbart även för en nybörjare som jag alltså. Hade dagen till ära införskaffat en ny vadarstav (prenumerations lockbete från tidningen "Allt om Flugfiske"). Hoppfällbar och av högsta kvalitet! Trodde jag. Den funkade inte alls. Dels var den för lätt, dels fastnade den mellan stenarna och vek ihop sig. Inte bra!

Kasttekniken funkade till en början rätt bra, men jag kände efter ett tag att den blev sämre och sämre. Inte heller bra.

Men vädret och stämningen vägde upp det hela och när det var dags att byta till norra sträckan vid lunch, var jag ändå på ett strålande humör. Åkte in om sportfiskebutiken i Mörrum, köpte en ny vadarstav som INTE var delbar (slängde den andra i närmaste papperskorg – hur fasen kan tidningen "Allt om Flugfiske" skicka ut sådan skit?) och en bok som kort och gott heter "Mörrum" och är skriven av Erik Erlandsson-Hammargrens och Birger Pedersens. Boken går genom pool för pool på ett bra sätt och med hjälp av flygfoton visas ståndplatser och vadbara partier.

Eftermiddagen ägnade jag uteslutande åt pool 17. Vilken otroligt fin pool! Det kändes som att det kunde slå på en fisk precis i varje kast. Nu gjorde det förstås inte det, men känslan fanns där. Och den blev inte direkt sämre av att man ett par dagar innan tagit de första nystigna laxarna i ån i vikter mellan 11–16 kg! På seneftermiddagen började jag pratade jag lite med fiskebutikens Allan Bloch som gav mig bra tips i kastteknik. Och jag fick förklaringen till min "försämring"; när jag kände att jag inte fick till kasten försökte jag kompensera med kraft istället för teknik. Kändes riktigt bra att i slutet av dagen åter kunna lägga ut några bra kast med sträckt tafs utan att ta i med full styrka.

Det tar sig.


Inga kommentarer:

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se