måndag 22 juni 2009

Byskeresan: Första fisket


Träffade Roger Viklund, Byskeguiden jag stämt träff med, och vi började att se över vilka flugor som kan tänkas vara heta. Och som av en händelse verkar samma flugor som fungerar i Mörrum, fungera här.

Vi började sedan med att åka upp till Zon 5 i Fällfors, 30 km upp längs älven. Sedan åkte vi längs älven och stannade till vid ett flertal intressanta fiskeplatser och pratade med medfiskare. Byske Älv är ett fantastiskt vatten. Det kände jag med en gång. Det är svårt att sätta fingret på vad som gör det så speciellt, men för er som inte varit här ännu kan jag bäst beskriva det som att det ser ut som på fiskefilmer. I stort sett varje nedslag vi gjorde, skapade en känsla hos mig att det var den ultimata fiskeplatsen. Och så åkte vi vidare, till ännu en ultimat fiskeplats, ännu en, och ännu en. Och så fortsatte det. Magiskt!

Vårt sista gemensamma stopp skedde i Zon två, några kilometer uppströms från fällan. Där kunde vi inte längre hålla oss, utan var tvugna att fiska. Och fiske fanns där. Vi fiskade på tre laxar som med jämna mellanrum visade sig. Gick två rundor utan några känningar. Jo, Roger fick ett smolt, så då var det läge att sluta.

Jag körde Roger hem, åkte och tankade, och sedan tillbaka till en annan plats vid Zon 2. Även där fantastiskt och till slut fick jag även till bra kast (det var lite svårt att koncentrera sig på kastteknik när laxar var uppe och vältrade sig med jämna mellanrum vid den förra fiskeplatsen).

Slutade fiska kl 01.30 och åkte till Skellefteå. Träffade på en älg på vägen.

Ska sova nu några få timmar. Kl 05.00 ringer klockan och då ska jag tillbaka. Längtar.


Roger Viklund, Byske-guide.

Inga kommentarer:

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se