fredag 26 juni 2009

Byskeresan: En stöt och en mycket liten fisk



Efter ett par dagars fiskeuppehåll, var det idag dags igen. Årets hittills varmaste dag. Så det var med lika stor längtan jag drog på mig vadarna som det var plågsamt. Vadarbyxor och stekande sol hör dåligt ihop.

Nåväl. Trotsade solljuset och stack under dagen upp några timmar till Byske. Flugan måste som bekant vara i vattnet för att det ska nappa. Tänker fiska hela natten, så eftermiddagspasset var mer ett mellanspel.

Började i zon 1, söder om E:4a bron. Ännu en verkligt fin och lättfiskad sträcka. Anar att den brukar vara fylld med spinnfiskare, men idag var den tom. Fiskade med ”Den vanlige”, bunden på dubbelkrok i storlek 8. Efter en runda, bestämde jag mig för att återvända under natten. Här bör stå bra med fisk!

Åkte sedan upp till Stensjöselet i Zon 2. Sträckan här har jag fiskat av ett par gånger, men jag återvänder gärna. Så här ska nämligen en het laxpool se ut enligt mig. Det är ingen fors, men inte heller stillastående vatten. Strömmen har bra fart och det bildas speglar med jämna mellanrum över hela ytan. Dessutom är sträckan fin att vada med en jämn sten- och grusbotten.

När jag kom ned till vattnet slog en anständigt stor lax rakt utanför. Temperaturen höjdes, vilket borde vara omöjligt med tanke på rådande 29 graders-värme. Fiskade en runda och njöt av ännu fler vak och av att kasttekniken fungerade riktigt bra.

På andra rundan gick det plötsligt en stöt genom mitt spö. Gjorde precis det jag lärt mig att inte göra; höjde direkt spöet till mothugg. Ingenting. Vet förstås inte om det var fisk, eller om det var en sten som slog mot min lilla Thunder & Lightning. Men något var det och det kändes.

Avslutade dock rundan med att försiktigt landa och återutsätta min första Byske-fisk. Ett lax-smolt, som klev på i brist på bättre vetande.

I natt ska jag fiska hela natten. Planerar att börja vid midnatt och hoppas på en något lägre temperatur. Rapport kommer.


Ett litet lax-smolt får friheten åter.

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se