tisdag 17 november 2009

Inga toppoäng för Gaula-film


Kvällen inleddes bra. God middag, brasa och en kall öl. Och i DVD-spelaren den nyinköpta filmen Fiskesommar i Gaula. Kvällen fortsatte sedan också bra. Ett tag varje fall. Sedan började jag allt tydligare känna att filmen faktiskt inte var någon höjdare. Eller rättare sagt, den var inte vad jag förväntat mig. Fiskesommar i Gaula är välfylld med fiske i läckra pooler och det landas silverblanka och stora laxar. Men resten, ja resten är ett rätt osammanhängade resonemang om de olika sträckorna i Gaula och när de ska fiskas. Och jag som ännu inte fiskat i älven, får inget riktigt grepp om var är var och när är när. Dessutom bjuds det på mängder med scener av kastteknik-tips för olika situationer. I sig jättebra, men inte vad jag ville ha ikväll framför teven ett halvår innan nästa säsong. Jag var sugen på fiskescener, galna rusningar och framförallt att få en bild av Gaula, dess geografi, historia och betydelse som laxälv i relation andra älvar. Så då är frågan; var filmen inte särskilt bra, eller förväntade jag mig fel saker? Sannolikt lite av båda. Den får en trea. Varken mer eller mindre.

Inga kommentarer:

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se