onsdag 4 november 2009

Laxfiske på YouTube


Jag behöver sannolikt inte gå in på att förklara storheten med YouTube. De flesta har nog en någorlunda bra koll på vad sajten innebär. Däremot vet jag inte om alla förstått vad den innehåller; en stor skatt för alla oss laxfiskeentusiaster. Massor med filmer, sannolikt ett tusental, av varierande kvalitet men med den gemensamma nämnaren att de handlar om det vi brinner för. Det går att hitta entusiasters enkla filmer kring landning av en fisk, det går att hitta trailers för mer professionella laxfiskefilmer, det går att hitta filmer från de flesta vatten och det går att hitta filmer med kompisar både framför och bakom kameran. Kort sagt en källa till många bra stunder framför skärmen. Den enda egentliga svagheten är att kvantiteten ibland gömmer kvaliteten. Därför kommer jag framöver att med jämna mellanrum under vinjetten ”Laxfiske på YouTube” presentera och tipsa om filmer jag funnit och som jag gillar. Och jag ska dessutom försöka förklara varför jag gillar dem.

Film 1. Första filmen har jag i ärlighetens namn redan tipsat om här på bloggen, men jag tycker att det förtjänar att uppmärksammas igen. Druggeflycasting – the art of modern Scandinavian fly casting. En kort film som egentligen är en trailer för kastinstruktören Mattias Drugges nya film. Ett ihopklipp av scener när Mattias gör underhandskast i lite olika vatten. Och det som gör filmen intressant, är att kasten är så sjukt läckra. Långa, alltid med sträckt tafs och dessutom ser de ut som om de görs helt utan ansträngning. Titta på hur Mattias Drugge använder sin vänsterarm, i den sitter kraften, och notera också högerarmens effektiva stopp som får linan att skjuta på ett så elegant vis att jag kan se filmen om och om igen.



Film 2. Salmon fishing in Iceland with underwater camera heter film nummer två. En film från isländska Laxà som visar hur det ser ut när laxen stiger och tar en fluga. Kameran växlar mellan två lägen, under ytan och ovan ytan. Ovan ytan ser vi fiskaren lägga ut sina kast, och sedan åker vi genom ett klipp under ytan och ser flugan komma med strömmen mot ett stim med smålax som vid några fall visar intresse för flugan. Ibland bara går de upp och nosar, och ibland hugger de. Kommentar-fältet under filmen innehåller en hel del beröm åt filmmakarna, men också en stor portion skepsis; är filmen inspelad i ett akvarium? Detta förnekas dock bestämt. Men oberoende var och hur filmen är inspelad bjuder den på kunskap om vad som sker när kastet väl är gjort och flugan och strömmen tagit över stafettpinnen.



Film 3. Hur testar man bäst kvaliteten på en ny flugrulle? Genom att drilla fisk förstås. Men om det nu inte finns någon storlax i närheten som vill ta flugan, ja då får man skapa en fiktiv rusning. I filmklippet Motorcycle Fly Reel Test: Orvis Vortex V02, får nämnda rulle bekänna färg genom att linspetsen knyts fast i en trimmad tvåhjuling. Och när motorcyklen sedan accelererar, ja då bjuds man som tittare på härliga ljud. Efter ett tag måste killarna i filmen dock kyla den stenhårt jobbande bromsen med vatten, men till ingen nytta. Rullen ryker. Bokstavligt.

Inga kommentarer:

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se