söndag 27 september 2009

En glimt av Alta

Var på besök hos några ”nya” bekanta under eftermiddagen. Hon var från skånska sydkusten och han var från Nordnorge. Och precis när vi skulle tacka för en supermysig eftermiddag stack han till mig ett litet fotoalbum och sa; jag har ju hört att du är intresserad av flugfiske, så jag tänkte visa några bilder från när vi har fiskat i Alta. Alta!? sa jag med illa dold upphetsning. Ja, jag har släkt däruppe, så vi fiskar där ibland. Fiskar...ibland, stammade jag fram ...i Alta? Ja, i Alta. Se här sa han, här är bilder från ett fiske vi hade för några år sedan. Vi var fyra flugfiskare som under en natt landade 10 laxar i vikterna mellan 7 och 20 kg. Jag såg länge på bilderna och det var sannerligen fantastiska laxar. Var och en av dem. Tjocka, silverblanka torpeder.

Och nu sitter jag här hemma och tänker på Alta. Det känns som att jag kommit ett steg närmre, men också blivit än mer klar över att Alta är så många steg bort. Och vad jag vet så har jag ingen släkt i Alta, men det är helt klart läge att kolla en gång till.

Inga kommentarer:

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se