fredag 11 september 2009

Nostalgi på väggen



Var idag hemma en sväng hos mina föräldrar och passade förstås då på att titta in i mitt gamla pojkrum. Och gissa om jag blev glad när jag såg vad som hängde på väggen i ett hörn. En bild jag hunnit glömma men som är mer aktuell än någonsin; ett halvdassigt foto på mig när jag fiskar två-handsfluga i pool 15. Eller rättare sagt när jag vadar in till land efter att ha fiskat. Jag är osäker på hur gammalt fotografiet är, men jag tror att jag är sexton år vilket innebär att fotot är nästan tjugo år gammalt. Jag minns tydligt dagen. Det var nämligen första gången jag fiskade med ett två-handsspö och det gick förstås inte så bra. Hade hunnit lära mig enhandsfiske i regnbågsdammar och försökte fiska på samma sätt. Lät alltså inte strömmen ta flugan, utan jag stod stilla, kastade endast överhandskast och gjorde hemtag så fort flugan landat. Men jag tyckte det var kul, det minns jag tydligt och min inställning var det inget fel på. Just denna dag, när fotografiet togs, var jag i Mörrum tillsammans med min familj och goda vänner till familjen. Vi hade övernattat på stadshotellet i Karlshamn och när hela sällskapet åkte tillbaka till dit för att äta frukost, då stannade jag kvar och fiskade. På samma plats, vid samma sten i pool 15. Kommer fortfarande ihåg hur starkt jag hoppades på att ta en lax medan de var borta och verkligen kunna överraska dem. Så blev det förstås inte. Och enda orsaken att jag inte redan då, för tjugo år sedan, verkligen lärde mig laxfisket är helt enkelt att det var för långt till ett bra vatten för en körkortslös entusiast. Men nu har jag sedan en väldig massa år körkort, så nu har jag inget att skylla på längre.

Inga kommentarer:

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se