onsdag 30 september 2009

Sista passet för dagen

Strax innan skymningen kom den duktige Mörrumsfiskaren Jonke Höglund förbi. Vi har mejlat en del och diskuterat fiske under säsongen, så nu var det kul att träffas. Och som så många andra gånger var det återigen kul att konstatera vilken ödmjukhet många medfiskare bjuder på!

Vi gick upp till den översta strömnacken i Knaggalid och medan vi pratade, fiskade jag sakta av sträckan. Ett par bra fiskar, eller om det var en och samma, slog våldsamt och temperaturen var hög. Men inga hugg.

Hugg hade däremot Magnus Hammarström haft. Medan jag och Jonke stod och pratade, ringde Magnus och rapporterade att han i Härnäs tagit en lax på 94 cm och en lax på 69 cm. Och dessutom tappat en. Allt inom en timme!

När mörkret sedan sakteliga tog över, valde jag att avsluta min fiskedag. Mörkerfiske och jag är som sagt ännu inga vänner och jag var dessutom trött. Ville inte avsluta min fina Mörrumsdag med en dålig känsla. Min första Mörrumslax landade jag på morgonen, nu var det dags att ta det lugnt och njuta av den. Kanske tillsammans med ett litet glas whiskey.

Nu är säsongen egentligen slut, men lyckligtvis inte för mig. Jag och min far ska upp på söndag och fiska under tilläggstiden. Ska bli fint förstås, men mer om det då.

Undertecknad fiskar av strömnacken överst på Knaggalid.
Foto: Jonke Höglund

Inga kommentarer:

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se