söndag 20 september 2009

Laxlängtan i Mörrum: sista passet

Strax innan skymningen trädde in tog en brunöring min fluga. Den var inte stor, men bjöd motstånd. Självklart fick den omgående gå tillbaka. När mörkret började tätna gick jag längst ned i Brukets pool. Där finns en fin nacke som jag fått tips om att fiska av i mörkret. Trots att det ännu inte blivit kolsvart kändes det inte riktigt bra. Svår vadning, fors, träd och mörker gjorde att jag tappade min entusiasm. Men jag hann inte mer än lyfta blicken från ån förrän den var tillbaka; på motsatt strand kom nämligen två rådjur ned för att dricka. Jag stod blickstilla för att undvika upptäckt, men självklart såg de mig. Under en lång stund var vi alla stilla. De såg på mig, och jag på dem. Efter ett tag bestämde de sig för att jag inte utgjorde någon fara, och fortsatte ned till ån och drack. I samma stund beslutade jag mig för att mitt fiske var
över och satte mig ned i lugn och ro och njöt av de vackra djuren.


Uppe vid bilen en stund senare fick vi besök av Magnus Hammarström, guide hos flugfiskeguiden i Mörrum. Magnus berättade att han tappat en fisk vid Härnäs under kvällen.

Därefter packade vi ihop och snart startar resan hem. Det har varit en suverän helg, men det ska bli fint att komma hem till min kära och till lillkillen!

Inga kommentarer:

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se